Skogsmulle no.1

Har varit ute i skogen idag och snitslat småtallar. Ägaren av markerna håller tydligen på med nåt sorts projekt för att se om älgarna låter bli att käka skotten på tallar som är snitslade. En tall där toppen blivit avbiten av en älg är nämligen i princip helt värdelös för skogsindustrin.
För att ta oss ut till hans plantering blev vi tvungna att köra rakt ut i skogen i typ en halvtimma. Kan informera om att vi pratar skogsbilsväg = helt "natural" dvs. oplogad och ca 30 cm snö. Tur att vi hade 4 - hjulsdrift. Hade inte kommit så långt med Opeln :P
"Man bli som bortskämd me 4 - hjulsdrift" (OBS!! Internskämt!!)
Sen pulsade vi ca 1,5 - 2 km genom skogen innan vi kom fram till planteringen som bestod av ca. 12 000 plantor (ogallrat). De flesta var riktigt fina men endel var ordentligt tuggade på. Kan numera se om en tall är älgäten, svampangripen (se bild 4) eller kommer att bli en bra planka om 50 år. Man lär sig nåt nytt varje dag!!
Såg även en hel del färska älgspår, se bild 6.




Nu sitter jag här helt nöjd. Känns ruskigt bra i kroppen faktiskt. Okej, jag känner mig helt slut. Men det är som helt slut på ett bra sätt. :)

Sov gott!! (Det kommer jag att göra iaf)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0